Op school en de praktijk in, hoe is dat?


Hoi Hoi!,

Mijn naam is Rosanne, ik ben 22 jaar en doe momenteel de opleiding tot Verzorgende-IG. Ik zit in mijn eerste leerjaar en loop momenteel al een paar weken stage.

Sinds mijn vijftiende weet ik al dat ik de zorg in wil, toch ben ik in de tussentijd tot andere keuzes gekomen voordat ik mij aanmeldde bij de opleiding Verzorgende-ig.

Zo ben ik begonnen bij onderwijsassistente, maar dit bleek niets voor mij. Toen deed ik de opleiding maatschappelijke zorg, dit heb ik afgerond, maar ik wilde meer dan alleen (activiteiten) begeleiding. Na mijn stage in het tweede jaar, met heel veel zorg wist ik het zeker, ik moet mij aanmelden bij de opleiding Verzorgende-IG.


De opleiding is grotendeels wat ik er van verwacht had, veel zorg en leuk contact met de zorgvragers. Je start eerst een halfjaar op school en daarna ga je op stage, de praktijk in op verkenning. Je start hierbij in de ouderenzorg.



Toch bestaat de opleiding uit veel meer dan alleen iemand wassen en aankleden, er komt veel bij kijken. Je hebt veel verschillende doelgroepen en ook heel veel verschillende soorten zorgvragers. Zo loop ik momenteel stage op een leerafdeling, dit houdt in dat er veel stagiaires met mij zijn, waarvan ik ook heel veel kan leren. Als ik werk, ben ik nooit alleen want er zijn altijd wel andere stagiaires aanwezig, zo kun je van elkaar leren en elkaar helpen waar nodig.


Daarnaast is de afdeling waar ik stage loop een somatische afdeling, dit houdt in dat er veel behoefte is aan lichamelijke verzorging, sommige zorgvragers zijn (deels) verlamd, andere hebben bijvoorbeeld een ledemaat die zij missen. Er is zorg op veel verschillende gebieden, en dus ook ontzettend veel te leren!

De combinatie van school en stage is soms vermoeiend, maandag en dinsdag zijn stage dagen, woensdag, donderdag en vrijdag zit ik op school, in het weekend kan er ook stage zijn. Van beide leer ik echter ontzettend veel. Op school leer ik theoretische dingen zoals basiszorg en anatomie (de werking van het lichaam) maar er zijn ook praktijklessen zoals skills, waarin je bijvoorbeeld leert hoe je een katheter kunt verzorgen of hoe je een urinaal gebruikt.


Het lijkt mij prachtig om over een aantal jaren als Verzorgende aan de slag te mogen, of om verder te studeren naar verpleegkundige. Hoe het ook zal lopen, de verzorging is het vakgebied dat het best bij mij past. Soms vergt het veel geduld en inspanning, maar het is vooral het mooiste beroep wat er is. In het bovenstaande plaatje wordt dit precies omschreven, want de zorgvrager is eigenlijk altijd dankbaar voor dat wat je doet, en dat is wat het zo mooi maakt, je bouwt ook echt een band op, en soms niet maar dan ga je toch met een goed gevoel naar huis, want je hebt vandaag weer iets moois gedaan om de ander te helpen, te ondersteunen of op te vrolijken. Je kunt echt iets voor iemand betekenen, die het om wat voor reden dan ook, zelf niet meer kan.

Ik ben erg blij met de keuze voor de opleiding, en ik hoop dat er nog veel studenten na mij volgen die dit net zo voelen als ik zelf.





Reacties